firdees

dulu Firdee.Net

Bayar zakat fitrah secara SMS

Baru sekejap tadi saya selesai bayar zakat fitrah untuk tahun 2010 melalui sms. Dapat tahu info ni dari entri blog Rjuna. Dari tahun lepas lagi saya ada dengar pasal bayar zakat melalui sms ni tapi takde lah ambil tahu sangat. Tahun ni apa salahnya mencuba kemudahan yang telah diwujudkan ni untuk tujuan yang sama.

Untuk sesiapa yang tinggal di Selangor, Melaka, Terengganu, Perlis, Kedah dan Pahang boleh lah bayar zakat dengan cara ni.

  1. Taip FITRAH dan hantar ke 21999
  2. SMS untuk anda melilih negeri yang anda diami akan anda terima. Taip kod negeri seperti yang tertera di SMS anda. Sebagai contoh saya memilih F.Pahang dan hantar ke 21999
  3. Anda akan menerima balasan SMS tentang kadar zakat fitrah negeri anda untuk tahun ini. Untuk kadar zakat fitrah tahun 2010 negeri Pahang adalah RM 7.00. Kod dalam SMS ini adalah F1. Jadi saya taip F1 dan hantar ke 21999
  4. Anda akan menerima SMS untuk anda menghantar butiran diri anda seperti <NAMA>,<NO. K/P>,<BILANGAN ORANG> ke 21999
  5. SMS untuk pengesahan butiran peribadi anda tadi akan anda terima dan jika betul balas BETUL dan jika ingin membetulkan semula balas SALAH dan hantar ke 21999
  6. Anda akan menerima SMS akad bagi zakat anda dan balas YA dan hantar ke 21999
  7. Anda akan menerima nombor resit bayaran zakat anda untuk tujuan rujukan. Untuk resit rasmi anda perlu layari http://mfitrah.celcom.net.my

Semoga urusan pembayaran zakat fitrah korang akan lancar selepas ini.

5 responses to “Bayar zakat fitrah secara SMS

  1. Luth Textile August 21, 2010 at 7:15 pm

    serius lama tak nampak, apa cerita derr?

  2. firdee August 21, 2010 at 11:25 pm

    luth> skrg ni mmg blogging sy dh kureng sket la luth…xtive kat fesbuk je…sbb mcm xde idea nak kongsi…aduhai…sori la kalo ko masuk sini xde pape input eh…

  3. hafidz August 23, 2010 at 1:08 pm

    Sekarang pelbagai cara kan untuk melakukan sesuatu perkara ;)Selamat membayar zakat fitrah😀

  4. firdee August 25, 2010 at 4:14 pm

    hafidz> mmg pelbagai cara nak memudahkan kita. tapi masih ramai yang masih x nak gunakan. selamat berzakat juga…. =D

  5. jai the jFK September 7, 2010 at 10:15 am

    @firdee, bukan xnk gne..tp feel salam ngan amil..tadah tgn doa..aminkan doa amil..samer gaks ngan kad rayer…mmg ader fB skang..twitter..sms..mms..tp kad rayer ader value nyer..(^_^)..sekadar berkongsi..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: